Volleyboll i Solna – historik

Fyra flickor, Eva och Lena Sterte, Inger Arenander och Kerstin Gustavsson tog 1972 initiativet till att starta en volleybollklubb i Solna. De kontaktade Solna IF som tog upp grenen i sin verksamhet samma år. Under ledning av den entusiastiske sektionsordföranden Peter Munkert kom även ett herrlag igång året därpå.

Damerna avancerade till högsta serien 1975 och hade en landslagsspelare i Kicki Cederlöf (71 landskamper) och Sabine Schukraft (16 U-landskamper) som drivande spelare. På hösten 1976 kom ett välkommet tillskott i form av att division 2-klubben Stockholms Studenters IF, slogs samman med Solna IF.

Mot slutet av 70-talet hopade sig problemen när flera av de starka damspelarna lämnade klubben och laget föll ner i division I, 1979. Samma år debuterade herrlaget i division I, mycket tack vare starka namn som Mikael Swenson, Bo Martini och Patrik Johansson, de två sistnämnda blivande landslagsmän.

Med hjälp av ett antal farmarlag inom kommunen lyckades klubben bredda verksamheten ytterligare. En annan starkt bidragande faktor till klubbens framgångar var Volleyfestivalen, en dygnetruntturnering som startades 1976. Som mest samlade den 270 lag och var Europas största inomhustävling i grenen. Tyvärr för Solnaborna, arrangerades tävlingen i Tibblehallen i Täby.

Solna Volley

Vid sektionens tioårsjubileum var hela åtta lag igång i seriespel och därmed hade Solna Volley, som klubben kom att kallas, landets största verksamhet i denna idrott med ca 400 medlemmar.

Några ledarnamn som särkilt bör framhållas i Solna Volleyboll under 70 – och 80 talet är, förutom redan nämnda flickkvartett , Peter Munkert, Sabine Schukraft, Ullis Söderstam (28 -U landskmaper), Leif Grahne, Anders Olsson och Helene Jonsson.

På 80-talet var det stora lyftet för klubben att de fick en ny hemmahall då klubben flyttade in i Solnahallen 1983 med tillhörande utrymme för kansli. I klubbens regi startades en av Sveriges största ungdomsturneringar, Chiquita Cup 1984 med som mest 160 lag från hela Skandinavien och Baltikum. Något år senare arrangerade klubben även den välrenommerade elitlagscupen Solna Cup. Dessa tävlingar kom att bli den ekonomiska stommen i klubben under 80-90- talet och drivande var ordförande Lars Sandberg som tog över ordförandeskapet efter Peter Munkert mellan 1985 och 1989.

1987 anställdes Agneta Elmegård som konsulent på heltid i klubben och hon ansvarade under tio års tid för de stora turneringarna som kom att bli klubbens största inkomstkälla. Mellan 1985 – 1987 arrangerade Solna Volley tillsammans med Svenska Volleybollförbundet, Euro Volley, en landslagsturnering med deltagande landslag förutom Sverige, Kuba, Frankrike och Sydkorea. Samarbetet med Svenska Volleybollförbundet fortsatte under EM slutspelet 1989 i Stockholm och Örebro. Många ur Solna Volley hade nyckelpositioner i arrangemangsstaben, bland andra Lars Sandberg, Agneta Elmegård, Pernilla Riben och Åke Wernelind. Klubben var även värd för EM kvaltävlingarna 1990 och 1993 och arrangerade Nordiska Mästerskapen för damer 1994.

Damlaget dominerar

Historiskt sett har det varit damlaget som varit mest framgångsrikt i klubben.. 1983, 1989, 1992 och 1995 vann damlaget division ett och spelade tillhörande allsvenskt kval till elitserien. Tongivande spelare i damlaget på nittiotalet var Helene Kjellman sedemera landslagsspelare och Pille Randmer, fd landslagsspelare i Sovjet. På killsidan är Mattias Darlin klubbens meste landslagsman med 23 U landskamper. Och han var en av de tongivande spelarna under säsongen 1993 då herrlaget spelade i division I.

Chefstränare för damlaget mellan 1988 och 1992, var Lars Magnusson. Andra chefsinstruktörer som jobbat många år i klubben är Åke Wernelind, Adam Lampe från Polen och Rozitsa Mihaylova från Bulgarien.

Solna Volleybollklubb

1995 bröt sig klubben ur samarbetsavtalet med Solna IF och bildade en klubb under eget namn, Solna Volleybollklubb, Ordförande i klubben vid den här tiden var Klas Gustafsson. Närmare bestämt åren 1992 – 1998. Klas Gustafsson var under de första åren även styrelseordförande i Solna IF. Han rekryterades sedan till AIKs huvudstyrelse, där han blev ordförande under en kort tid i slutet på 90-talet.

Klas Gustafsson arbetade för att införliva Solna VBK under AIK s paraplyorganisation, men AIKs huvudstyrelse sade nej. Och sedan dess har Solna VBK drivits som en renodlad volleybollklubb något decimerad men med fem lag i divisionsspel. Representationslaget, damlaget, spelar nu åter i division I efter några års spel i toppen på division II.

1972 – 1985 Peter Munkert

1985 – 1989 Lars Sandberg