Härligt julavslut för Solnas ungdomar i Stockholm Volley Cup

Skärmavbild 2015-11-30 kl. 15.49.42

Under lördagen var det volleyboll fest i Ulriksdalshallen. Det var Solna VBK som stod som värd för 3:dje sammandraget för säsongen i Stockholm Volley Cup Level 5, för tjejer födda 2002 eller senare. 18 lag kom för att mäta sina krafter och 3 av dessa lag var från Solna VBK.

Lagen hade bytt namn till för tiden passande Solna Tomtar, Solna Nissar och Solna Snöflingor. Det var sammanlagt 15 tjejer som dragit på sig Solnatröjorna, delvis i olika storlekar och modeller men spelglädjen satt inte i tröjorna utan innanför skulle det visa sig.

Resultatmässigt blev det en tuff helg för hemmaklubben. Solna Nissar hade det jobbigt på förmiddagen men kom igen under eftermiddagen. Avslutade med att tvinga fram ett skiljeset i sista matchen mot Täby Topaz. För Solna Tomtar blev dagen den omvända. Efter ett oerhört tufft och jämt gruppspel med två uddasetsförluster gick luften ur dem. Att det i gruppspelet var jämt och mycket nära till segrar vittnar bollräkningen om. 123 vunna bollar och 125 förlorade. För oss som åskådare var det en riktig rysare tjejerna bjöd på mot lokalkonkurrenten Bergshamra Grön. Setsiffrorna 22-25, 25-23 och 16-14 i Bergshamras favör vittnar om att det inte bara var tjejerna på plan som svettades.

Skärmavbild 2015-12-01 kl. 18.15.05
Inte minst en prestigematch för coacherna, Bea och Iris i Solna och Mirre i Bergshamra. Solna gratulerar Bergshamra till segern och lovar ett ännu tuffare motstånd nästa gång. Det 3:dje Solnalaget att rapportera om var Solna Snöflingor. Här var det inte frågan om några lätta,fluffiga snöflingor som sakta dalade ner från himlen. Nej, här gick tjejerna ut stenhårt. 2-0 mot Lidingö satt bra och lade frunden till en andra plats i gruppspelet och avancemang till semifinal. Här mötte man de blivande slutsegrarna Tierp och man fick ge sig. Till slut blev det dock en 4:de plats.

Stort tack alla tjejer, såväl i Solna som i andra klubbar, för en härlig volleybollhelg. Stort tack även till alla de föräldrar som var med och drev sekretariatet och kiosken och såg till att allt flöt på så bra och att alla kunde få något i magen.
Till sist en minnesvärd kommentar från en Solnaspelare. ”Vi måste träna mera”. Inte sagt med besvikelse utan med sprudlande glädje i rösten. Sug i er det alla tränare. Det är eran förtjänst.

Jonas Lundström

Skärmavbild 2015-12-01 kl. 18.14.39